Blog - SP Diëtist en Leefstijlcoach Boxtel

SP Di:etist en Leefstijlcoach Boxtel Hoog Cholesterol

Hoog Cholesterol

Een hoog cholesterolgehalte is een van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten. Heb je daarnaast bijvoorbeeld ook overgewicht, een hoge bloeddruk of rook je? Dan is de kans op een hart- of vaatziekte groter. Met een gezonde leefstijl pak je al deze factoren aan. 🥑🍉🍇

Heb jij een hoog cholesterol en wil je hier samen met mij iets aan doen? Maak dan nu een afspraak.

Van een te hoog cholesterolgehalte merk je niks. Met bloedonderzoek wordt dit onderzocht. Een hoog cholesterol geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten, omdat het cholesterol zich in je slagaders ophoopt en daar vernauwingen veroorzaakt. Hierdoor kunnen je slagaders dichtslibben en heb je  een grotere kans op bijvoorbeeld een hartinfarct of een herseninfarct.

Over het algemeen is het bij een te hoog cholesterol van belang om voldoende groente, fruit en voedingsvezels te eten, en zuinig te zijn met (verzadigd) vet. Het hangt echter sterk van je huidige voedingspatroon en je andere risicofactoren af wat je moet doen om maximale winst te behalen. Ik kan je hierbij helpen.

SP Diëtist en Leefstijlcoach Boxtel Hypertensie Hoge Bloeddruk

Hoge Bloeddruk - Hypertensie

Wanneer mensen ouder worden neemt de kans op een hoge bloeddruk toe. Dit komt doordat de vaatwand van de slagaders minder soepel wordt, vooral bij de aorta. Een hoge bloeddruk komt tot middelbare leeftijd vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Dit komt doordat vrouwen voor de overgang worden beschermd door bepaalde hormonen (oestrogeen). Uiteindelijk hebben vrouwen en mannen  ongeveer een even grote kans. Erfelijkheid en genen spelen een rol, maar ook ongezonde leefgewoontes zouden een oorzaak kunnen zijn.

Waarom is een hoge bloeddruk gevaarlijk?  Door een hoge bloeddruk kunnen beschadigingen aan de wanden van de bloedvaten ontstaan. Zo ontstaat slagaderverkalking. Door slagaderverkalking kunnen de bloedvaten langzaam nauwer worden. Dit kan uiteindelijk klachten geven. De voortdurende hoge druk op de vaten kan ook schade aanrichten aan organen zoals de ogen en nieren. Het aanpakken van een hoge bloeddruk is daarom zo belangrijk.

Wat kun je zelf doen? 🍍🍑🍒
- Een gezond en volwaardige voeding met in het bijzonder een zoutbeperking,
- Meer beweging
- Drop en thee met zoethout vermijden. Deze bevatten glycyrrhizinezuur, dit stofje kan de bloeddruk verhogen.
- Koffie  mag, maar beperkt het tot 2-3 kopjes koffie per dag.
- Alcohol werkt niet bloedverdunnend en helpt niet tegen een hoge bloeddruk.

Heb je hulp hierbij nodig? Ik help je graag!

Stoppen met roken gewichtstoename  aankomen afvallen SP Diëtist en Leefstijlcoach

Gewichtstoename na stoppen met roken 🚬

Nicotine is de verslavende stof in tabak die een verslaving veroorzaakt. Ook versnelt nicotine de  stofwisseling (metabolisme)van het lichaam. Hierdoor kan het zo zijn dat je aankomt wanneer je stopt met roken, zelfs als je niet meer eet dan voorheen.
Hiernaast kan het zijn dat je eetpatroon veranderd wanneer je stopt met roken, de meeste ex-rokers gaan meer eten. Dit kan komen omdat het ontbreken van een sigaret leidt tot de drang om iets te eten. Maar ook omdat het eten weer lekkerder smaakt en je dus grotere porties pakt.

Het kan moeilijk zijn om van de sigaretten af te komen en tegelijkertijd je gewicht onder controle te krijgen. De gewichtstoename is ongeveer een kilo per maand in de eerste drie maanden, maar vertraagt zich wanneer je het stoppen langer volhoudt.

Een paar kilo's extra wegen niet op tegen de risico's van langdurig roken. En de kilo's kunnen er ook weer af!

😊😊